学校のまわりにはどんなものがあるのでしょうか。 | What kind of things are there around the school? |
学校のおく上に上がって,まわりの様子(ようす)をよく見てみることにしました。 | We went up onto the roof of the school and took a good look around. |
おく上では,どんなことをかんさつしてみたらよいでしょうか。みんなで話し合ってみましょう。 | Let's all discuss what we should look for from the roof. |
おく上でかんさつすること ○4つの方位(ほうい)(東,西,南,北)をたしかめる ○どんなたてものがあるか ○道路(ろ)の様子 ○土地(とち)の使(つか)われ方(お店,工場,畑など) ○土地の高いところ,低(ひく)いところ(山,川など) | What to look for from the roof. ○Check the four cardinal directions of north, south, east and west. ○What kind of buildings are there? ○What do the roads look like? ○How is the land used (stores, factories, fields, etc.)? ○Land that is higher or lower (mountains, rivers, etc.). |
話し合ったことをもとに,おく上に上がってかんさつすることにしました。 | We went up onto the roof and took a look around based on what we discussed. |
学校のおく上からは,たくさんの家が見えました。 | We saw a lot of houses from the roof of the school. |
でも,おく上から見たので,はっきりと見えないところがありました。そこで,学校のまわりを歩いてたんけんすることにしました。そして,絵地図にあらわしてみることにしました。 | But because we were looking from the roof, there were some places that we couldn't see clearly. So, we decided to take a walk around the school and explore. We then decided to draw a map. |
学校のまわりを調(しら)べて,地図をつくりましょう。 | Let's explore the are around the school and draw a map. |